commuscoop

Commuscoop

Uw instrument voor arts-patiënt communicatie
Home » Geen categorie » Geluk en gezondheid

Geluk en gezondheid

Geluk = 40% genen + 10% omstandigheden + 50% eigen gedrag

Deze formule ontleen ik aan Ab Dijksterhuis in zijn boek ‘Op naar geluk’. Hoe fascinerend is het dat we de helft van ons geluk in eigen handen hebben! Goed nieuws, lijkt me.

Uit onderzoek blijkt dan ook dat de omstandigheden (loterij winnen, verlamd raken) veel minder invloed heeft op (lange termijn) geluk, dan we denken. Toegegeven: in het begin is er meestal een boost van geluk (loterij winnen) of ellende (verlamd raken). Maar na enige tijd raken mensen gewend aan de nieuwe omstandigheden, wennen ze eraan, stellen ze hun verwachtingen bij en…. zijn weer even gelukkig als vóór die tijd.

Een mooi voorbeeld vind ik sit-down comedian Jaap Bressers (zoek hem maar eens op op Youtube!), die op zijn 24e verlamd raakte na een duikongeval. Als je hem hoort vertellen over die eerste periode, begrijp je hoe vreselijk dat was. Maar moet je hem nu zien: een en al levenslust en positiviteit!

Dus: hoeveel invloed heeft je gezondheid op je geluk? Een fascinerende vraag. Als je net in aanraking komt met een ongeval of (ernstige) ziekte is er meestal wel een tijdelijke dip in je geluk. Maar na enige tijd weten de meeste mensen zich goed te redden in de nieuwe situatie en herstelt hun geluksniveau wonderbaarlijk.

Dijksterhuis noemt enkele zaken die voor de meeste mensen nooit wennen en dus een blijvende knauw geven aan je geluk: armoede, ongewilde werkloosheid en chronische pijn. Een pleidooi voor de overheid dus om die zaken aan te pakken.

En wat kun je dan allemaal aan je gedrag doen om gelukkiger te worden? Uit onderzoek komen de volgende tips naar voren: 1) koop met het geld dat je niet strikt nodig hebt, ervaringen in plaats van spullen; 2) help anderen; 3) zoek sociaal contact op; 4) doe dingen waarbij je het gevoel hebt deel te maken van iets groots; 5) kies voor actieve en serieuze vrijetijdsbesteding; 6) jaag vooral intrinsiek gemotiveerde doelen na; 7) onderzoek je negatieve emoties en pas uw gedrag aan om ze te vermijden; 8) doe 1 ding tegelijk (en geniet daarvan); 9) richt je aandacht op het hier en nu; 10) reflecteer regelmatig op je eigen gedrag en leer ervan; 11) noteer elke dag 2 of 3 dingen die je goed hebt gedaan of waar je dankbaar voor bent.